12 شهریور

اینورتر برای چه مواردی استفاده می شود؟

اینورتر یک قطعه ی مستطیل شکل جمع و جور است که معمولاً توسط ترکیبی از باتری های قلاب شده به صورت موازی یا باتری 12 ولت یا 24 ولت تغذیه می شود. به نوبه خود، این باتری ها می توانند توسط ژنراتورهای گازی، موتورهای اتومبیل، پنل های خورشیدی یا هر منبع تغذیه دیگر شارژ شوند.

اینورتر برای چه مواردی استفاده می شود؟

اینورتر برای چه مواردی استفاده می شود؟

اینورتر چیست؟

امروزه تقریباً همه لوازم خانگی و تجهیزات مهم برقی توسط اینورتر قابل استفاده هستند. این دستگاه در صورت قطع برق به عنوان یک واحد قدرت تهیه پشتیبان اضطراری بسیار مفید است و در صورت شارژ بهینه، هنوز هم می تواند از رایانه، تلویزیون، چراغ ها، ابزارهای برقی، لوازم آشپزخانه و سایر وسایل برقی استفاده کند.

البته این امر به نوع اینورتر مورد استفاده بستگی دارد به اینورتر هایی که برای نیرو دادن ترکیبی از وسایل پرمصرف، پرانرژی و تجهیزات مصرف شده، طراحی یا توصیه می شوند.

عملکرد اصلی اینورتر تبدیل انرژی جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) است که در بیشتر موارد، ولتاژ ورودی DC پایین تر است در حالی که خروجی AC برابر است با ولتاژ منبع تغذیه 120 ولت یا 240 ولت.

دلیل این امر این است که AC نیروگاهی است که توسط شبکه اصلی یا ابزار عمومی به صنعت و منازل عرضه می شود.

باتری های سیستم های متناوب تنها توان DC را ذخیره می کند. علاوه بر این، تقریبا تمام لوازم خانگی و سایر وسایل برقی و تجهیزات صرفاً به توان AC برای انجام آنها بستگی دارد.

انواع اینورتر :

در اصل دو نوع اینورتر برق وجود دارد: اینورترهای موج سینوسی (“موج سینوسی خالص” نیز گفته می شود) و اینورترهای اصلاح شده سینوس موج (“موج مربع اصلاح شده” نیز گفته می شود).

اینورترهای True Sine Wave در صورت عدم بهبود، کیفیت توان تولید شده توسط شبکه های اصلی برق یا تاسیسات برق را تولید می کنند.

به آنها توصیه می شود وسایل و تجهیزات الکترونیکی پر مصرف را با انرژی زیادی برای شما فراهم کنند. اینورترهای True Sine Wave نسبت به اینورترهای اصلاح شده Sine Wave گران تر هستند.

از طرف دیگر، اینورترهای اصلاح شده Sine Wave بسیار ارزان هستند و قادر به اجرای تعداد کمتری از لوازم خانگی هستند. به عنوان مثال: وسایل آشپزخانه، چراغ ها و ابزارهای کوچک قدرت.

با این حال، این نوع اینورتر ممکن است توانایی تأمین انرژی تجهیزات و وسایل مصرف انرژی بالا را نداشته باشد. برای مثال: رایانه ها، اجاق های مایکروویو، تهویه هوا، بخاری و پرینتر های لیزری.

اینورتر ممکن است به عنوان تجهیزات مستقل برای برنامه هایی مانند انرژی خورشیدی ساخته شود یا به عنوان منبع تغذیه پشتیبان از طریق باتری هایی که جداگانه شارژ می شوند، کار کند.

انواع مختلفی از اینورترها بر اساس شکل موج شکل سوئیچینگ وجود دارد که تنظیمات مدار، کارآیی، مزایا و معایب مختلف دارند.

اینورتر ولتاژ AC را از منبع تغذیه DC بدست می آورد و در تأمین انرژی الکترونیک و تجهیزات الکتریکی که در ولتاژ برق جریان دارند، مفید است.

علاوه بر این، آنها به طور گسترده ای در مراحل روشن مورد استفاده قرار می گیرند. مدارها براساس فن آوری سوئیچینگ و نوع سوئیچ، شکل موج، فرکانس و شکل موج خروجی طبقه بندی می شوند.

اندازه :

اندازه اینورترها از 100، کم و تا 5000w بیشتر است. این رتبه بندی نشانه ای از ظرفیتی است که اینورتر می تواند همزمان و به طور مداوم یک قطعه تجهیزات یا لوازم خانگی با وزن بالا و یا ترکیبی از واحدهای مختلف از این موارد را تأمین کند.

رتبه بندی :

اینورترها سه رتبه اصلی دارند و شما ممکن است هنگام انتخاب یک رتبه اینورتر را که به بهترین وجهی با نیاز خاص شما مناسب است، در نظر بگیرید.

RURING RATING) برخی از وسایل مانند یخچال و تلویزیون برای شروع کار نیاز به پیشرفت بالایی دارند. با این وجود، آنها برای ادامه کار به قدرت قابل توجهی کمتری نیاز دارند.

بنابراین، یک اینورتر باید توانایی حفظ رتبه خود را برای حداقل 5 ثانیه داشته باشد.

RATING CONTINUOUSUS) این مقدار نیرویی را که می توانید انتظار داشته باشید را بدون استفاده از گرم شدن اینورتر و احتمالاً خاموش شدن، توصیف می کند.

RATING 30-MINUTE) در مواردی که رتبه بندی مداوم ممکن است بسیار پایین تر از سطح مورد نیاز برای تأمین انرژی قطعه یا لوازم مصرفی انرژی بالا باشد، بسیار مفید است.

امتیاز 30 دقیقه ای ممکن است کافی باشد اگر از دستگاه یا تجهیزات فقط گاهی استفاده شود.

مدارهای اساسی شامل یک اسیلاتور، مدار کنترل، مدار درایو برای دستگاه های قدرت، دستگاه های سوئیچینگ و ترانسفورماتور است.

تبدیل DC به ولتاژ متناوب با تبدیل انرژی ذخیره شده در منبع DC مانند باتری یا از یک خروجی یکسو کننده، به ولتاژ متناوب بدست می آید.

این کار با استفاده از دستگاه های سوئیچینگ که به طور مداوم روشن و خاموش هستند. انجام می شود و سپس با استفاده از ترانسفورماتور پیموده می شوید.

اگرچه برخی تنظیمات وجود دارد که از ترانسفورماتور استفاده نمی کند ، اما از این موارد به طور گسترده استفاده نمی شود.

ولتاژ ورودی DC توسط دستگاه های برق مانند MOSFET یا ترانزیستورهای برق و پالس های تغذیه شده به قسمت اصلی ترانسفورماتور روشن و خاموش می شود.

ولتاژ متغیر در اولیه باعث ایجاد ولتاژ متناوب در سیم پیچ ثانویه می شود. ترانسفورماتور همچنین به عنوان تقویت کننده عمل می کند که ولتاژ خروجی را با نسبت تعیین شده با نسبت چرخش افزایش می دهد.

در بیشتر موارد، ولتاژ خروجی از 12 ولت استاندارد عرضه شده توسط باتری ها به 120 ولت یا 240 ولت AC افزایش می یابد.

شکل موج خروجی اینورتر

سه نوع رایج اینورتر عبارتند از موج مربع، موج سینوسی خالص و موج سینوسی اصلاح شده.

موج مربع ساده و ارزان تر است با این وجود کیفیت پایین آن را نسبت به دو مورد دیگر دارد. موج مربع اصلاح شده کیفیت بهتری را ارائه می دهد (THD 45٪) و برای بیشتر تجهیزات الکترونیکی مناسب است.

این پالس، مستطیل شکل است که دارای نقاط مرده ای بین نیمه چرخه مثبت و نیمه چرخه منفی (THD حدود 24٪) است.

منبع : source