05 اسفند

اتصال باتری یو پی اس

اتصال باتری یو پی اس

اتصال باتری یو پی اس

اتصال باتری یو پی اس

اتصال باتری یو پی اس :

پیوستن به باتری ها از طریق سری یا موازی برای افزایش توان توسط باتری بانک 

بانک باتری چیست؟ بانک های باتری از نوع تأسیسات باتری مالی نیستند. بانک باتری نتیجه پیوستن دو یا چند باتری برای یک برنامه واحد است. خب حالا میخواهیم درباره نحوه اتصال آنها با شما صحبت کنیم.

با اتصال باتری ها می توانید ولتاژ، آمپر یا هر دو را افزایش دهید و وقتی به انرژی بیشتری احتیاج دارید به یک سوپر تانکر بزرگ باتری RV متصل شوید. به عنوان مثال: شما می توانید با استفاده از یک باتری AGM با قدرت بالا برای یک RV  camper یا یک تریلر، یک بانک باتری بسازید.

نحوه سیم کشی باتری ها به صورت سری:

اتصال باتری ها به صورت سری موجب افزایش ولتاژ دو باتری می شود اما همان درجه آمپر را حفظ می کند.(همچنین به عنوان Amp Hours نیز شناخته می شود). این دو باتری 6 ولت که به سری وصل شده اند، اکنون 12 ولت تولید می کنند اما هنوز هم ظرفیت کلی آنها 10 آمپر است.

برای اتصال باتری ها در یک سری، از سیم بلوز استفاده کنید تا پایانه منفی باتری اول را به ترمینال مثبت باتری دوم وصل کنید. از کابل های دیگری استفاده کنید تا پایانه های مثبت و منفی را به برنامه خود وصل کنید.

هنگام اتصال باتری هرگز پایانه های منفی و منفی باز شده را به یکدیگر وصل نکنید زیرا این کار باعث اتصال کوتاه باتری ها و ایجاد صدمه می شود.

اطمینان حاصل کنید که باتری هایی که به آنها وصل می کنید دارای ولتاژ و ظرفیت یکسانی هستند. در غیر این صورت، ممکن است با مشکلات شارژ و کوتاه شدن عمر باتری به پایان برسد.

نحوه وصل کردن باتری ها به صورت موازی :

نوع دیگر اتصال موازی است. اتصالات موازی باعث افزایش توان باتری شما می شود اما ولتاژ به همین صورت باقی می ماند. در اتصال موازی ما به 6 ولت باز می گردیم اما آمپر ها به 20HH افزایش می یابند. توجه به این نکته ضروری است که به دلیل افزایش آمپراژ باتری ها ممکن است به کابل سنگین تر نیاز داشته باشیم تا از خاموش شدن کابل ها جلوگیری کنیم.

برای اتصال به موازات باتری ها، از سیم بلوز استفاده کنید تا هر دو پایانه مثبت و یک سیم بلوز دیگر برای اتصال هر دو پایانه منفی، دو باتری را به یکدیگر متصل کنید یعنی منفی به منفی و مثبت به مثبت. شما می توانید دستگاه خود را به یکی از باتری ها وصل کنید و هر دو به همان اندازه تخلیه می شوند. با این وجود روش ارجح برای همسان سازی باتری ها اتصال به مثبت در یک انتهای بسته باتری و منفی در انتهای دیگر بسته است. برابر شدن باتری ها این است که در یک انتهای بسته باتری به مثبت متصل می شود و منفی در انتهای دیگر بسته. همچنین ممکن است باتری ها را به صورت سری و پیکربندی موازی وصل کنید. این ممکن است گیج کننده به نظر برسد اما  این روشی است که می توانید میزان ولتاژ و رتبه بندی آمپر / ساعت خود را افزایش دهید. برای این کار حداقل به 4 باتری نیاز دارید.

اولین چیزی که باید بدانید این است که دو روش اصلی برای اتصال موفقیت آمیز دو یا چند باتری وجود دارد: اول از طریق اتصال سری و دومی موازی

نحوه اتصال باتری ها به صورت سری با اینورتر یا یو پی اس :

اتصال باتری ها به صورت سری ضروری است اگر که برق اینورتر یا یو پی اس نیاز به ولتاژ باتری چند برابر داشته باشد. به عنوان مثال: اینورتر طراحی شده برای باتری های 24 ولت شما را ملزم می کند که دو باتری با ظرفیت مشابه 12 ولت را به صورت سری وصل کنید (2x12V = 24V). همچنین ممکن است باتری های کمتری با ولتاژ پایین تر، VRLA ،Flooded سرب اسید یا لیتیوم را با اینورتر 24 ولت وصل کنید و می توانید دوازده باتری با ظرفیت مشابه 2 ولت را به صورت سری (12x2V = 24V) یا چهار باتری با ظرفیت مشابه 6 ولت به صورت سری به آن وصل کنید (4x6V = 24V).

از لحاظ تجاری اتصال باتری های کوچکتر به صورت سری بسیار مقرون به صرفه هستند زیرا در این صورت می توانید بدون تغییر کل بسته باتری، هزینه بیشتری برای تعمیر و نگهداری آن داشته باشد و جایگزین باتری منفرد کنید.

قبل از اتصال باتری ها با اینورتر یا UPS، مشخصات آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ولتاژ باتری و نوع باتری آن چه چیزی را می تواند قبول کند. هرگز باتری های بیشتری را به صورت سری از ولتاژ قابل قبول متصل نکنید. به عنوان مثال؛ اتصال به صورت سری، سه باتری 12 ولت با اینورتر 24 ولت به آن آسیب می رساند. به همین ترتیب شما نمی توانید یک تک باتری 12 ولت را به یک اینورتر 24 ولت متصل کنید این عمل باعث آسیب به باتری مشود.

منبع : شرکت یو پی اس مکلسان